Volgers

vrijdag 17 december 2010

Boeken

Interne Zaken, een Malcolm Fox thriller door Ian Rankin, beter bekend van Inspecteur Rebus. Met dit boek creeert Ian Rankin een nieuwe hoofdfiguur. Misschien dat daarom de aanloop nogal lang is en de plot nogal kort en plots. Maar je moet dan ook aan zo'n nieuw karakter bouwen, denk ik. Ben er nog niet helemaal uit. Denk dat het wel wat kan gaan worden. Het idee van een hoofdpersoon die werkt op Interne Zaken bij de politie is wel aardig.

Mannen die vrouwen haten van Stieg Larsson. Het eerste deel van de Millenniumtrilogie. Al zo vaak aangeraden, maar nog steeds geen tijd gehad. Na ja, dat heb ik nu natuurlijk wel.... Voorlopig vindt ik de hoeveelheid taal waarin uitgelegd wordt hoe een bepaald bedrijf veranderd is in de tijd veel te veel. Kan veel korter. Had het boek ook minder dik van geworden. Maar ja ben pas over de honderd bladzijden, dus het verhaal moet eigenlijk nog beginnen.
Daarna begint het te boeien, merkwaardige combi van mensen, maar misschien daarom wel zo aardig.

De pianostemmer van Pascal Mercier. Het bloemige taalgebruik van deze schrijver sprak me in het vorige boek heel niet aan. Nu is er een voor mij boeiend thema. Het gaat over een tweeling die uit elkaar gaat en elkaar weer ontmoet naar aanleiding van een moord gepleegd door hun vader. Wel weer bloemig, maar beslsit boeiender dan het vorige boek. Tegelijk weer een boek waar ik werkelijk niet doorheen kom. Gaat op de stapel niet uitgelezen.

Dark Star Safari van Paul Theroux:
Heerlijk leesbare reisverhalen van deze man. Dit keer dwars door Afrika heen. Elke avond een stukje... En zo ga je van Egypte helemaal naar Zuid-Afrika met alle verhalen die daarbij horen.

Geen opmerkingen: