Volgers

dinsdag 24 augustus 2010

Varaklanu 2e WIP


Voor dit project doe ik mee met een KAL voor Letse wanten op Ravelry en ben ik begonnen met een patroon uit een boek dat ik dit jaar in Zwolle op de beurs heb gekocht: Latvian Mittens door Lizbeth Upitis. Ik gebruik vier kleuren, zwart en wit en grijs en een mooie kleur rood. Bloedrood is misschien de goede omschrijving. Je breit steeds één of meerdere rijen met 1,2,3, of 4 kleuren. Zo zit er een stukje in dat om en om zwart wit is. Maar ook een stukje met veel wit waarbij het rood en het zwart op bloemharten en bloemranden lijken. Letse wanten worden gebreid met streekgebonden patronen en kleuren.De patronen zijn gestileerde elementen. Er zijn patronen die betekenis hebben als zon, maan en sterren, maar ook als het lot, God en vruchtbaarheid. Satakieli (betekent nachtegaal volgens D.) heet de wol waarmee ik brei en die komt uit Finland. Satakieli is speciale wantenwol naar het schijnt, 100 % wol, half ontvet en 2-ply. Gewoon besteld via internet. De kleuren heeft mijn dochter met de grote voeten en dus ook met de grote handen uitgezocht. Ze heeft altijd veel moeite passende wanten te vinden en handschoenen hebben meestal te korte vingers. Ze komt meestal bij mannenwanten uit en dat vindt ze maar niets. En zo kan ik hetprecies naar haar maat maken. Voorlopig heb ik het al een keer uitgehaald omdat hoewel de stekenverhouding klopte ik een veel te wijd werkje kreeg. Ben van 2,5 mm nu overgestapt op 2,0 mm en dat komt veel beter uit. Ben benieuwd naar het resultaat, maar daar moet ik nog wel een eindje voor doorbreien....