Volgers

donderdag 15 september 2011

Serena's C 2011/26



Het patroon "Serena's C" is gebaseerd op deze WO-II-jumper, waarvan ik de fantasiesteek (nog) niet doorgrond heb, maar die heb ik vervangen voor het koffieboontje.
Ik heb voor een gewone gemiddelde sok 20% minder steken opgezet, omdat het koffieboontje erg rekbaar is. Het koffieboontje is een oud Nederlands patroontje, dat op zijn simpelst bestaat uit een rib 2R, 2A. En in de steken die rechts gebreid worden wordt elke vier naalden een gaatje gebreid. Vroeger leerden vrouwen dit als een “zeer rekbaar ribpatroon”. Maar als je goed kijkt dan zijn het meer gaatjes dan ribbeltjes…. Klein detail, ik heb gemerkt dat deze sok erg goed valt op dikke kuiten…..
De sok is gebreid met het Chartreuse garen dat Janneke Maat speciaal voor de SKA-challenge van deze maand heeft geverfd. De sok is ook aan haar opgedragen, omdat ze me de lol van sokkenbreien heeft bijgebracht door haar mooie patronen.

Geen opmerkingen: