Volgers

dinsdag 25 mei 2010

Great Aunt!

In Belgrado kreeg ik van een vriend deze twee "boerensloffen" in wording. Ik had om het patroon gevraagd, maar zijn tante had een tweetal miniatuurtjes gebreid voor me omdat dat duidelijker zou zijn. Een hoge slof en een lage slof. Ze worden in allerlei varianten veel gebreid op de Balkan. 

De proefsokjes heb ik proberen te ontrafelen. Als ik naar de voorbeeldminiatuurtjes kijk, dan zet je een hoop steken op, breit wat in ribbelsteek over twee pennen op en neer en dan ga je in het midden minderen  zo krijg je een linker en een rechterhelft die aan elkaar zitten. Als je voldoende geminderd hebt, dan maak je apart op de linker en rechterhelft een boordje in ribbelsteek. Uiteindelijk naai je de achter en onderkanten (=de zijkanten van je werk waar je dus niet geminderd hebt) aan elkaar vast en je slof is klaar. De voorbeeldslofjes zijn gemaakt met een dubbele draad van gewone dunne sokkenwol.

Miniatuursokjes: 2x 18 steken opzetten/ Drie ribbels gebreid/ In het midden elke naald minderen (2x Links en rechts met 2 steken in het midden)/ Hoog model en laag model maken verschil in hoelang je doorgaat met minderen. Hoge model eindigt met 6 steken, waarop in twee helften een boord in vier ribbels gebreid wordt. Dan heb je iets wat moet lijken op de miniatuursokjes op de foto hierboven. Lage model eindigt met 9 steken etc.

Geen opmerkingen: