Volgers

maandag 15 juni 2009

Vredessokken 2009/18



Op het raamkozijn van de hotelkamer in Baia Sprie heb ik deze foto gemaakt van de vredessokken. Mijn man heeft ze al meteen aangedaan de dag erna en was er bijzonder content mee. Mooi patroon ondanks de kabelverwarring in het begin.
De sokken waren klaar tijdens mijn reis door Roemenië, waarvan ik
net terug ben. Het was een bijzonder boeiende reis. Minder sokken kunnen breien
dan normaal, maar er was ook zoveel te zien en mee te maken.
Het is nu nog een land met heel veel authentieke zaken, die met de komst van de
EU snel zullen verdwijnen. Neem nu het privé stoken van palenca en zuica langs
de riviertjes...
Sokken ben ik ook tegengekomen. De meeste sokken worden gebreid op twee pennen
met ongekleurde handgesponnen wol tot nogal dikke sokken. Maar de meest
indrukwekkende sokken zag ik in het museum in Sighetu Marmatiei waar men sokken
bewaarde van een gevangene die daar tijdens de communistische tijd gevangen zat.
Tot op de draad versleten en met alles en nog wat tot een geheel bij elkaar
gehouden.....In dezelfde stad vlakbij de Oekraiense grens vond ik voor het eerst
bolletjes sokkenwol voor 3 RON oftewel iets van 75 cent. Dat is echt wel wat
anders dan hier.
Ik kom al jaren in Roemenië, maar zoveel natuur en cultuur was een openbaring
voor me.


Am Fenster im Hotel in Baia Sprie habe ich mir ein Bild gemacht meiner Friedensocken. Meinen Mann hat sie gleich angezogen. Schönes Muster!
Diese Socken habe ich fertig gestrickt während meine Reise durch Rumanien wovon ich gerade zurück gekehrt bin. Mit weniger Socken fertig wie sonst, aber es gab sovieles zu sehen! Es gibt jetzt nog vieles originelles was wohl schnell verschwinden wird wegen der EU. Socken habe ich natürlich auch gesucht und gesehen. Meistens gestrickt mit zwei Nädel und mit ungefärbte ziemlich dicke Wolle. Aber am meisten haben mir die Socken im Museum Sighetu Marmatieis beeindruckt. Das Museum war eine Statsgefängnis wo man Gegenständer des Regims einsperrte und namenlos tötete. Es gibt dort ein Par Socken die wirklich völlig abgetragen sind und immer wieder repariert würden. In derselben Stadt nahe an der Ukraine fand ich auch richtigen Sockenwolle für 3 RON, soviel wie 75 Cent. Ich komme ja seit viele Jahren in Rumanien, aber soviele Kultur und Natur hatte ich noch nicht gesehen.

Geen opmerkingen: